Carl Gustav Jung on öelnud, et “See, mis on teada ja mis ei ole, on alati suhteline, sest see, mis on ootamatu, sõltub täiesti sellest, mida me ootame (soovime) – sellest, mida me olime eelnevalt plaaninud ja eeldanud. Ootamatud asjad juhtuvad pidevalt, sest me pole kõiketeadjad ega suuda koostada täiesti veatut mudelit sellest, mis tegelikult toimub või toimuma peaks; käimasoleva tegevuse lõplikke tulemusi pole võimalik kindlaks määrata. Seetõttu on talumatu oleviku ja ideaalse, soovitud tuleviku kujutamisel tehtud vead möödapääsmatud.”
See tsitaat puudutab sügavalt meie ootuste ja tegelikkuse keerukat suhet. Meil kõigil on arusaam sellest, kuidas asjad “peaksid” minema – oma ootused ja plaanid, mis kujundavad meie vaadet tulevikule. Paraku tuleb elus sageli ette ootamatusi, sest me ei saa kunagi täielikult mõista kõiki tegureid või ettenägematuid sündmusi, mis mõjutavad meie plaane ja tulemusi.
Ootamatute sündmuste ilmnemine näitab, et ükskõik kui põhjalikult me ka ette ei valmistuks, ei saa me kunagi teada ega kontrollida kõike. Meil puudub võime luua täiesti täiuslikku mudelit või plaani, mis arvestaks kõigi võimalike tulemustega. Seetõttu on teatud määral pettumust või ebakõla meie praeguse olukorra ja ideaalse tuleviku vahel vältimatu.
See vahe meie ideaalide ja tegelikkuse vahel – talumatu oleviku ja soovitud tuleviku kujutamine – rõhutab, kui vajalik on paindlikkus ja võime ootamatustega toime tulla. Ehkki me ei saa tulevikku täiuslikult ennustada ega kontrollida, on see võime kohaneda ja õppida, mis võimaldab meil kasvõi osaliselt saavutada oma eesmärke ja ideaale ka muutuvas maailmas.
Meie suhtumine ja tajumine mõjutavad meie arusaama asjadest – olgu selleks siis üks kollane uks või keerukas tööolukord. Erinevus emotsionaalse ja faktilise kõrva kasutamises ongi just selles, kuidas me olukordadesse suhtume ja neid lahendame.
Emotsionaalne kõrv
Kui me kuulame emotsionaalse kõrvaga, siis laseme oma tunnetel, eeldustel ja varasematel kogemustel mõjutada seda, mida kuuleme ja kuidas olukorda tõlgendame. Emotsionaalne kõrv püüab kinni rohkem meie enda hinnanguid ja emotsioone, mis võivad tegelikkust moonutada. Näiteks kui me vaatame kriimustatud ust ja tunneme, et see on “kole,” siis ei märka me selle tulekindlust ja lukustatavust. Emotsionaalne kõrv keskendub sellele, mis tundub isiklikult tähtis või häiriv, ning tihtipeale kipume selles seisundis otsima rohkem kinnitust oma tunnete kui faktide kohta. Näiteks töökeskkonnas võib see väljenduda nii, et juhime tähelepanu probleemidele, millel on rohkem pistmist meie hinnangutega kui objektiivse reaalsusega, mis võib segada neutraalset ja produktiivset lahenduste leidmist.
Faktiline kõrv
Kui kuulame aga faktilise kõrvaga, võtame vastu neutraalseid, objektiivseid andmeid ja tõdesid olukorra kohta – näeme ust “metallist, tulekindla ja kriimustusega.” Faktiline kõrv võimaldab meil kuulata ja tajuda olukordi nii, nagu need on, keskendudes otseselt nähtavale või kuuldavale tõele, ilma et lisaksime oma eeldusi ja emotsioone. Töökeskkonnas, kui kasutame faktilist kõrva, suudame keskenduda faktidele ja lahendustele, laskmata tunnetel probleemi mõõdet või tähtsust moonutada. See loob selgust, vähendab konfliktide võimalust ja hoiab töökeskkonna sujuva ja professionaalsena.
Miks on nende kahe tasakaal tähtis?
Oluline on aru saada, et meil kõigil on nii faktiline kui ka emotsionaalne kõrv, ja mõlemal on oma koht. Tähtis on osata märgata, millal on kasulik kasutada faktilist kõrva – näiteks keeruliste probleemide lahendamisel või tööl rahulikuks jäädes – ja millal võib emotsionaalne kõrv anda meile kasulikku lisainfot, näiteks inimestega suheldes või keerulisi sotsiaalseid signaale tajudes. Seega, olles teadlik oma kuulamisviisidest, saame vältida “tormi veeklaasis” ja reageerida olukordadele asjakohasemalt.
Pisikese Tikri töös on faktilise ja emotsionaalse kõrva oskuslik kasutamine igapäevane osa suhtlemisest nii klientide kui kaastöötajatega. Mõlema lähenemisviisi teadlik kasutamine aitab luua usaldusväärse, toetava ja professionaalse keskkonna, kus igaühel on võimalik tunda end mõistetuna ja väärtustatuna.
Kuidas me kasutame faktilist kõrva Pisikese Tikri töös
Faktiline kõrv on kasulik, kui keskendume konkreetsetele tegevustele ja lahendustele, mis on olulised klientide ja meeskonna jaoks.
- Objektiivsete vajaduste ja edusammude hindamine: Klientide puhul tähendab faktilise kõrva kasutamine seda, et me hindame nende vajadusi ja arengut realistlikult ja konkreetsetel faktidel põhinevalt. Näiteks vaatleme, millised oskused on neil juba olemas ja mida saaksime koos arendada. See aitab meil keskenduda tõhusatele lahendustele ja pakkuda jõukohaseid ülesandeid, mis toetavad iga klienti eraldi.
- Tõese ja selge suhtluse hoidmine meeskonnas: Kaastöötajatega suhtleme faktilise kõrvaga, et tagada selge ja arusaadav informatsioon. Näiteks jagame ülesandeid täpselt ja arutame tööülesannete täitmist konkreetsete tulemustega, et hoida kõigil sama suund ja eesmärk. See väldib segadust ja aitab meil kõikidel täita oma rolli meeskonnas efektiivselt.
- Professionaalsed piirid ja selged eesmärgid: Pisikese Tikri töös tagame, et igas olukorras jääksime kindlaks oma põhieesmärkidele. Faktilise kõrva kasutamine aitab hoida töökorralduse fookust, mis omakorda aitab klientidel ja töötajatel keskenduda oma igapäevastele ülesannetele, ilma et emotsioonid seda segaksid.
Kuidas kasutame emotsionaalset kõrva Pisikese Tikri töös
Emotsionaalne kõrv on samuti meie töös hädavajalik, sest see aitab meil luua sooja ja toetava keskkonna.
- Empaatiline kuulamine ja hoolimine: Kliendid vajavad mõistmist, toetust ja kuulamist, mis ulatub kaugemale faktidest ja keskendub nende emotsionaalsetele vajadustele. Emotsionaalse kõrvaga kuulamine võimaldab meil tajuda klientide tujusid ja reageerida empaatiaga, olgu see siis toetav vestlus või lihtsalt vaikne kohalolek, mis kinnitab, et nad pole oma muredes üksi. See lähenemine aitab klientidel end turvaliselt tunda ja arendab usaldust.
- Tugev koostöö ja meeskonnatunne: Kaastöötajatega suhtleme samuti emotsionaalse kõrva kaudu, kuna see võimaldab meil luua tõelise meeskonnavaimu. Kui kaastöötajal on keeruline päev, aitab empaatia luua tuge ja mõistmist. Tunnustame ja toetame teineteist ning oleme teadlikud, et igal inimesel võib olla erinev päevane energiatase ja emotsioonid. Emotsionaalne kuulamine aitab meil mõista kaastöötajate tundeid, ilma et peaksime oletama, ja seeläbi vältida konflikte või arusaamatusi.
- Pühendumine igale inimesele terviklikult: Pisike Tikker keskendub igale inimesele tema ainulaadsuses, olgu see klient või kaastöötaja. Emotsionaalse kõrva kasutamine võimaldab meil tervitada igaüht sooja ja avatud südamega ning näha neis inimest oma rõõmude, murede ja eripäradega.
Kuidas me pöörame faktilise ja emotsionaalse kõrva enda kasuks
Meie igapäevane töö Pisikeses Tikris on kombineeritud nendest kahest lähenemisviisist.
- Tuginedes faktidele, kuid mõistes tundeid: Kui me toetume faktilisele kõrvale, tagab see, et meie tegevus on selge ja eesmärgipärane. Samal ajal kasutame emotsionaalset kõrva, et luua hooliv ja kaasav keskkond. Näiteks kui klient tunneb end ebakindlalt uue tegevuse osas, kuulame tema muret emotsionaalse kõrvaga ja mõistame, mis võib olla tema hirmude taga, ent samas selgitame faktide põhjal, kuidas tegevus võiks teda toetada ja arendada.
- Tasakaal probleemi lahendamise ja toetuse pakkumise vahel: Kui olukord nõuab lahendamist, kasutame faktilist kõrva, et keskenduda lahendustele. Kuid me ei unusta emotsionaalset poolt – toetame inimesi ja oleme empaatilised nende tunnete suhtes. See aitab meil keerulisi olukordi lahendada kiiresti ja inimsõbralikult.
- Konfliktide ennetamine ja lahendamine: Emotsionaalne ja faktiline kõrv aitavad meil ka konflikte ennetada. Faktidele keskendudes väldime oletusi, kuid kuulame siiski tähelepanelikult, et mõista iga inimese kogemust. See hoiab meie töökeskkonda läbipaistvana ja ausana.
Lõppkokkuvõttes annavad need kaks lähenemist meile võimaluse luua keskkond, kus inimesed tunnevad end mõistetuna ja väärtustatuna. Selline mõlema kõrva tasakaal aitab hoida Pisikese Tikri tööd professionaalse ja toetavana, võimaldades kasvada nii klientidel kui ka meie meeskonnaliikmetel.
#PisikeseTikriTugi #EmotsionaalneKõrv #FaktilineKõrv #KaasavTöö #HoolimeJaKuulame