Oma töös, tegevusjuhendajana eakate klientide aktiveerijana, tegin ära enda jaoks kolme kuuga eeltöö tegevusplaanide koostamiseks. Tööle asudes tutvusin iga kliendiga individuaalselt, millest lähtudes koostasin igale kliendile individuaalse tegevusplaani ja SMART mudeli järgi realistlikud eesmärgid, et motiveerida klienti, tegema läbimõeldud ja mõtestatud tegevust, et tema oskust säilitada, meelde tuletada või juhendada kuidas saada iseseisvalt konkreetse tegevusega hakkama. Tegevusplaanide ja eesmärkide koostamisel lõin esimese sammuna ülevaate:
- Milline on minu sihtrühm, hindasin füüsilist aktiivsust ja vaimseid võimeid, et teada, millised tegevused on jõukohased. Millised tegevused on varasemalt meeldinud praegu ja mis on jõukohased praegusel hetkel.
- Meelistegevuste muutustega arvestamine, kohandamine ja arendamine
- Tegevusplaani koostamine, eesmärkide seadmine (lühi ja pikaajalised), koos ajagraafiku ja olemasolevate ressurssidega.
- Ealiste iseärasuste arvestamine
- Hindamiseks ja kohandamiseks vajalike regulaarsete ülevaadete ja vahe hinnangute koostamine.
Koostasin mapi, kuhu kogusin kolme kuu jooksul juhiseid ja praktilisi näpunäiteid oma klientidega töötamiseks, arvestades just nende iseärasusi ja vajadusi.
Kausta sisse panin SMART mudeli kasutamiseks, kuidas planeerida tegevusi ja kuidas juhendada uusi töötajaid, praktikante, kuidas koostada igakuist kokkuvõtet klientidega tehtud töödest. Kausta sisse lõin eraldi leheküljed, kuidas mõista eakaid, tegevuste planeerimist, eesmärkide püstitamist, isegi tööpäevade kirjelduse tõin sisse, sest olen veendunud, et kui tegevusjuhendajad on ühises inforuumis, on ka koostöö ja meeskonnatöö hoopis parem. On ju tore, kui meeskonna liikmel, on minuga ühine arusaamine – miks sa teed tegevusjuhendaja tööd.
Samas, ei ole aga kuidagi tore, teha meeskonnatööd kolleegiga, kes ei soovi ennast täiendada. Keegi, kes leiab, et tegevusjuhendaja töö on vaid jutustamine ja mängimine. Või vaid valitud klientide toetamine igapäevaselt. Või duubeldab tegevusi, mida mina olen kliendiga läbi viinud (oma kavade kohaselt) aga tema lihtsalt viib ( ilma suurt pilti nägemata), sest ta näeb et olen need tegevused tegevusena kirja pannud. Ta ei küsi, miks ma midagi teen – sest see pole tema jaoks oluline. Arvutis töötamine on “aja raiskamine”, tema tegeleb pigem klientidega. Kuigi töölepingus on minimaalselt tund arvutis oma tööd dokumenteerida või ettevalmistada ette nähtud. Ma õppisin selle üksi töötamise kuu aja jooksul kliente rohkem tundma, kui oma meeskonnakaaslase käe all juhendatava rollis olles. Ma olin lausa hämmelduses oma eakate klientide suhtluse vajadusest, tegelikest oskustest ja võimetest. Ikka ja jälle tuli midagi uut välja. Hooldajatega rääkides sai selgeks, et neil varasemad tegevusjuhendajad on töötanud vaid kõige aktiivsematega. Ja tänaseks on rohkem kui selge, et hooldekodus vajavad kliendid rohkem tegevusi (aktiivseid) ja tähelepanu. Tähelepanu vajavad kõik kliendid, mitte üks- kaks – võib olla neli. Samal ajal kui majas ootab tegelemist pea mitukümend klienti. Samal ajal pead sa suutma dokumenteerida, eesmärgistada kasutegurid ka eaka kliendi jaoks. Tegelema kliendi nimekirja alusel poes käimisega, looma süsteeme, lihtsustama ja mugandama oma tegevust, et olla kliendile kogu aeg kohal. Oluline on päeva rutiinide loomine, koostöö hooldajatega, köögi personaliga. Tegevusjuhendaja peab teadma oma klientide terviseandmeid, peab oskama suhelda, ei saa olla familiaarne. Tegevusjuhendajatel on oma eetika koodeks.
Minu jaoks on võimatu teha tööd keskkonnas, kus töötajaid koheldakse ebavõrdselt. Ma ei oskagi teha tööd nii minimaalselt, kui vähegi võimalik. Ma pean alati endast oma kliendile andma oma parimad teadmised ja oskused, et aidata, toetada ja aktiveerida oma klienti tegema eesmärgipärast ja mõtestatud (kasuteguriga) tegevust kliendile endale. Ja ma ei saa teha töötada kolleegiga, (kel puuduvad teadmised tegevusjuhendaja tööst, kellel puudub ka soov minna neid teadmisi Tartu Tervishoiu Kõrgkooli omandama ja kes nullib paari nädalaga ära minu kuupikkuse tehtud töö minu poolt toetatud kliendiga).
Mulle on oluline klient. Kui ma saan arutada kolleegidega, kuidas saab töö panna toimima, on hästi. Kui ei saa, siis ma ei alustagi võitlust enam tuuleveskitega. Tegevusjuhendaja töö ei ole maailmast otsa saanud ja kliendid, kes tahavad saada motiveerimisel tuge ja toetust, neid on päris palju. Ja on ka asutusi, kes tahavad tegevusjuhendajale makstava töötasu eest saada just seda klientidega töötamise kogemusi ja parimaid oskuseid. Ma ei tea ühtegi tööandjat, kes tahaks maksta töötasu töötajale, kes oma tööd korralikult ei tee. Mõnikord lihtsalt tööandja ei tea, kuidas töötaja oma tööd teeb, kuigi maja peal sellest räägivad nii personal kui kliendid ja tegelikkuses peaks ka töötulemustes kajastuma. Aga mõnikord on nii, et ka asutusel puudub ülevaade, teadmised, mis tegelane see tegevusjuhendaja on – ja kuidas peaks olema kajastatud või kirja pandud töötulemused, – päeva jooksul läbiviidavad tegevused jne,
Omast kogemusest lähtudes, olen arvamusel, et tegevusjuhendaja peaks saama töötasu arvestuses põhipalka ( seda juhul, kui teeb võimalikult vähe ja täpselt nii palju kui nõutakse), + lisatasu ( tegevusjuhendajale, kes motiveerib, innustab, aktiveerib, teeb koos kliendiga, juhendab suuliselt, näitab ise ette või osaleb koos kliendiga tegevustes, omab vastavat haridust ja on empaatiline, toetav, kohusetundlik).
Sest siin on tegelikult ikka väga korralik vahe sees, kes on päriselt suhtumiselt ja elustiililt tegevusjuhendaja, kes tahab midagi kliendi heaks ära teha, süsteemi muuta või siis on see töötaja, kes käib lihtsalt kohal, teeb nagu midagi aga võimalikult minimaalselt.
Lõppude lõpuks on iga tegevusjuhendaja eesmärk panna oma klient tundma ennast väärtuslikuna ja aktiivsena. 🧡 Kui me oma tööd teeme südamega, siis on igal päeval tähendus ja iga väike samm aitab kliendil lähemale iseseisvusele ja heaolule. 💪 Ära unusta, et iga tegevus, iga vestlus ja iga motiveeriv sõna loeb! 💬
Loodan, et siin jagatud mõtted ja kogemused aitavad meil kõigil liikuda parema, toetavama ja teadlikuma tegevusjuhendaja suunas. 🌱✨
#Tegevusjuhendaja #KliendiHeaks #Empaatia #Motivatsioon #Iseseisvus #Kogemus #Töötajad #HoolivTöö #Töösuhted #EluKogemus #Inspireeri